واحد بهبود کیفیت | |||
نام و نام خانوادگی | سمت | ||
علی بیگدلی | مسئول بهبود کیفیت و اعتبار بخشی | ||
فاطمه گنج خانلو | کارشناس بهبود کیفیت و اعتبار بخشی |
دفتر بهبود کیفیت بطور کلی در دو زمینه حاکمیت بالینی و استانداردهای اعتبار بخشی فعالیت می کند و مسئولیت آن شناسایی مطلوب مدل های کیفی جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات در واحدهای مختلف بیمارستان می باشد .
بدین منظور ضمن پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در بیمارستان و پایش شاخص های کیفی مرتبط طبق استانداردهای اعتبار بخشی ، میزان دستیابی بر اهداف سازمانی را اندازه گیری می نماید.
برنامه ریزی استراتژیک و بهبود کیفیت بیمارستان در این واحد به همکاری واحدهای دیگر تهیه و اجرا و ارزیابی می گردد.
تاکید بر کیفیت در اقتصاد جهانی امروز ، کلید دستیابی به شایستگی در عملیات و فعالیت ها می باشد . افزایش کیفیت منجر به افزایش بهره وری و منافع وابسته به آن ، می گردد . در محیط های پر رقابت امروز، کیفیت ، یک نکته کلیدی و اساسی برای بیمارستان هایی است که بیمار محوری را اولویت خدمت رسانی قرار داده اند زیرا بیمارستانها ، درک کرده اند که کیفیت نامطلوب وضعیت ، بسیار گران تمام خواهد شد . با توجه به این امر ، مهمترین اهداف مراکز بهداشتی – درمانی ، ارائه خدمات رضایت بخش و مقرون به صرفه ، مطابق استانداردهای علمی و به مناسب ترین شکل و روش و در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد لزوم ایجاد تعادل بین کیفیت و هزینه خدمات همواره الزامی است و باید مورد توجه واقع شود .
برنامه ریزی استراتژیک و بهبود کیفیت بیمارستان در این واحد به همکاری واحدهای دیگر تهیه و اجرا و ارزیابی می گردد.
تاکید بر کیفیت در اقتصاد جهانی امروز ، کلید دستیابی به شایستگی در عملیات و فعالیت ها می باشد . افزایش کیفیت منجر به افزایش بهره وری و منافع وابسته به آن ، می گردد . در محیط های پر رقابت امروز، کیفیت ، یک نکته کلیدی و اساسی برای بیمارستان هایی است که بیمار محوری را اولویت خدمت رسانی قرار داده اند زیرا بیمارستانها ، درک کرده اند که کیفیت نامطلوب وضعیت ، بسیار گران تمام خواهد شد . با توجه به این امر ، مهمترین اهداف مراکز بهداشتی – درمانی ، ارائه خدمات رضایت بخش و مقرون به صرفه ، مطابق استانداردهای علمی و به مناسب ترین شکل و روش و در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد لزوم ایجاد تعادل بین کیفیت و هزینه خدمات همواره الزامی است و باید مورد توجه واقع شود .
رویکرد سه مرحله ای جهت ارتقاء کیفیت شامل :
- شناخت و تعیین مشتری و نیازهای آنها ، طراحی خدمت بر اساس آن نیازها و بالاخره طراحی فرآیندها برای تولید خدمت ( طراحی کیفیت )
- ارزشیابی عملکرد به منظور تعیین عملکرد واقعی و مقایسه آن با اهداف ( کنترل کیفیت )
- ایجاد زیرساخت مناسب و تیم های ارتقاء برای ارتقاء فرآیندها ( ارتقاء کیفیت )
« خلق فرهنگ بهبود کیفیت مستمر نیازمند ، داشتن هدف یا شناخت دقیق چشم انداز سازمان است . »
فعالیتهای این واحد شامل موارد زیر است:
- تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان با هدایت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان
- تعیین و نشر بیانیه رسالت بیمارستان در سطح واحدهای مختلف بیمارستان
- تدوین برنامه عملیاتی سالیانه، پیشبرد، هماهنگ و یکپارچهسازی برنامههای بهبود کیفیت، ارتقای ایمنی بیمار در راستای الگوی اعتباربخشی
- تدوین برنامه بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان در موضوعات بالینی و غیربالینی (مدیریت، امور مالی، خدمات پزشکی، خدمات پرستاری، خدمات عمومی و پشتیبانی و خدمات پاراکلینیک(
- هماهنگی و یکپارچهسازی فعالیتهای بهبود کیفیت در بیمارستان
- پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت، داده ها، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخصها
- تدوین فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت
- تدوین شاخصهای مهم عملکردی اختصاصی، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی و زماندار جهت فرآیندهای مختلف بیمارستان
- تهیه گزارش سالیانه برنامه بهبود کیفیت بیمارستان
- تصویب و ابلاغ و بازنگری خط مشی و روشهای اجرایی و دستورالعملهای واحدهای مختلف بیمارستان
- نظارت بر روند و اجرای خط مشی و روشهای بیمارستان
- پیگیری و هماهنگی پیادهسازی استانداردهای اعتباربخشی در واحدهای مختلف بیمارستان
- ایجاد نظام گزارشدهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان
- هماهنگی و یکپارچهسازی فعالیتهای بهبود کیفیت در کل بیمارستان
- نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات سایر کمیتههای بیمارستانی
- پیگیری موارد ارجاعی از واحد بهبود کیفیت بیمارستان
- انجام سایر امور طبق دستور مقام مافوق
- بررسی و تحلیل شرایط موجود و پیشنهاد راهکارهای علمی و عملی به منظور رفع کاستیها و نارساییهای سیستم
- جمعآوری اطلاعات مربوط به نیازهای کلی بیمارستان از نظر ساختمان، لوازم و تجهیزات و نیاز به تعمیرات اساسی و یا بازسازی و تهیه گزارشهای مربوط به آن جهت ارائه به مسئولان
- مشارکت در ممیزی داخلی بیمارستان در راستای استانداردهای مختلف
- تهیه گزارش ممیزی و پیگیری اقدامات اصلاحی
- نظارت بر تحلیل شاخصها و برنامههای عملیاتی
- نظارت بر کلیه امور اعتباربخشی بخشها
- تشکیل کمیتههای بیمارستانی مطابق با کتابچه کمیتههای بیمارستانی و پیگیری مصوبات
- رضایتسنجی از تمامی پرسنل مرکز هر ۶ ماه یکبار