واحد بهبود کیفیت
نام و نام خانوادگی سمت
علی بیگدلی مسئول بهبود کیفیت و اعتبار بخشی
فاطمه گنج خانلو کارشناس بهبود کیفیت و اعتبار بخشی

 

دفتر بهبود کیفیت بطور کلی در دو زمینه حاکمیت بالینی و استانداردهای اعتبار بخشی فعالیت می کند و مسئولیت آن شناسایی مطلوب مدل های کیفی جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات در واحدهای مختلف بیمارستان می باشد .

بدین منظور ضمن پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در بیمارستان و پایش شاخص های کیفی مرتبط طبق استانداردهای اعتبار بخشی ، میزان دستیابی بر اهداف سازمانی را اندازه گیری می نماید.
برنامه ریزی استراتژیک و بهبود کیفیت بیمارستان در این واحد به همکاری واحدهای دیگر تهیه و اجرا و ارزیابی می گردد.

تاکید بر کیفیت در اقتصاد جهانی امروز ، کلید دستیابی به شایستگی در عملیات و فعالیت ها می باشد . افزایش کیفیت منجر به افزایش بهره وری و منافع وابسته به آن ، می گردد . در محیط های پر رقابت امروز، کیفیت ، یک نکته کلیدی و اساسی برای بیمارستان هایی است که بیمار محوری را اولویت خدمت رسانی قرار داده اند زیرا بیمارستانها ، درک کرده اند که کیفیت نامطلوب وضعیت ، بسیار گران تمام خواهد شد . با توجه به این امر ، مهمترین اهداف مراکز بهداشتی – درمانی ، ارائه خدمات رضایت بخش و مقرون به صرفه ، مطابق استانداردهای علمی و به مناسب ترین شکل و روش و در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد لزوم ایجاد تعادل بین کیفیت و هزینه خدمات همواره الزامی است و باید مورد توجه واقع شود .

رویکرد سه مرحله ای جهت ارتقاء کیفیت شامل :

  • شناخت و تعیین مشتری و نیازهای آنها ، طراحی خدمت بر اساس آن نیازها و بالاخره طراحی فرآیندها برای تولید خدمت ( طراحی کیفیت )
  • ارزشیابی عملکرد به منظور تعیین عملکرد واقعی و مقایسه آن با اهداف ( کنترل کیفیت )
  • ایجاد زیرساخت مناسب و تیم های ارتقاء برای ارتقاء فرآیندها ( ارتقاء کیفیت )

« خلق فرهنگ بهبود کیفیت مستمر نیازمند ، داشتن هدف یا شناخت دقیق چشم انداز سازمان است . »

فعالیت‌های این واحد شامل موارد زیر است:

  • تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان با هدایت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان
  • تعیین و نشر بیانیه رسالت بیمارستان در سطح واحدهای مختلف بیمارستان
  • تدوین برنامه عملیاتی سالیانه، پیشبرد، هماهنگ و یکپارچه‌سازی برنامه‌های بهبود کیفیت، ارتقای ایمنی بیمار در راستای الگوی اعتباربخشی
  • تدوین برنامه بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان در موضوعات بالینی و غیر‌بالینی (مدیریت، امور مالی، خدمات پزشکی، خدمات پرستاری، خدمات عمومی و پشتیبانی و خدمات پاراکلینیک(
  • هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های بهبود کیفیت در بیمارستان
  • پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت، داده ها، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخص‌ها
  • تدوین فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت
  • تدوین شاخص‌های مهم عملکردی اختصاصی، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی و زمان‌دار جهت فرآیندهای مختلف بیمارستان
  • تهیه گزارش سالیانه برنامه بهبود کیفیت بیمارستان
  • تصویب و ابلاغ و بازنگری خط مشی و روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های واحدهای مختلف بیمارستان
  • نظارت بر روند و اجرای خط مشی و روش‌های بیمارستان
  • پیگیری و هماهنگی پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی در واحدهای مختلف بیمارستان
  • ایجاد نظام گزارش‌دهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان
  • هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های بهبود کیفیت در کل بیمارستان
  • نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات سایر کمیته‌های بیمارستانی 
  • پیگیری موارد ارجاعی از واحد بهبود کیفیت بیمارستان 
  • انجام سایر امور طبق دستور مقام مافوق
  • بررسی و تحلیل شرایط موجود و پیشنهاد راهکارهای علمی و عملی به منظور رفع کاستی‌ها و نارسایی‌های سیستم
  • جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نیازهای کلی بیمارستان از نظر ساختمان، لوازم و تجهیزات و نیاز به تعمیرات اساسی و یا بازسازی و تهیه گزارش‌های مربوط به  آن جهت ارائه به مسئولان
  • مشارکت در ممیزی داخلی بیمارستان در راستای استانداردهای مختلف
  • تهیه گزارش ممیزی و پیگیری اقدامات اصلاحی
  • نظارت بر تحلیل شاخص‌ها و برنامه‌های عملیاتی
  • نظارت بر کلیه امور اعتباربخشی بخش‌ها
  • تشکیل کمیته‌های بیمارستانی مطابق با کتابچه کمیته‌­های بیمارستانی و پیگیری مصوبات
  • رضایت‌سنجی از تمامی پرسنل مرکز هر ۶ ماه یک‌بار